سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موفقیت = توکل بر خدا و تلاش


لینک دوستان

دعا ها و نیازها
علی ولی الله
حضرت ابوالفضل العباس
سایـــــه
غریب ترین آشـــنـــا
اصفهان نصف جهان
باز هم تعریف
یا مهدی(آموزش قران)
خواص ایات قران

لوگوی دوستان


تعداد بازدید

v امروز : 4 بازدید

v دیروز : 21 بازدید

v کل بازدیدها : 59389 بازدید

مطالب قبلی

84/9/22 :: 5:38 عصر

 

عبدالعزیز بن مسلم گوید: موقعى که حضرت رضا(ع) تازه به مرو آمده بود من خدمت آن حضرت رسیدم و موضوع امامت را که مورد اختلاف بسیارى از مردم بوده و در پیرامون آن گفتگو مى کردند به خدمتش عرض کردم. حضرت تبسم کرد و سپس فرمود: اى عبدالعزیز، مردم نفهمیده اند و فریب خورده اند ; زیرا خداوند عزوجل پیغمبرش را قبض روح نفرمود تا دین را برایش کامل کرد و قرآن را ـ که بیان هر چیزى را از حلال و حرام و حدود و احکام و کلیه نیازمندى هاى بشر در آن است ـ نازل فرمود و امامت را اکمال دین قرار داد و پیغمبر(ص) رحلت نفرمود تا براى امتش معالم دینشان را بیان فرمود و راهشان را، که راه حق است، روشن گردانید و على(علیه السلام) را به پیشوایى منصوب فرمود و چیزى از احتیاجات امت را فرو گذار نکرد. در این صورت کسى که معتقد باشد خداوند عزوجل دینش را کامل نکرده است کتاب خدا را رد کرده است و آنکه کتاب خدا را رد کند بدان کافر گشته است. آیا مردم قدر و منزلت امام را در میان امت مى شناسند تا تعیین و انتخاب امام به اختیار آنان گذاشته شود؟ مقام امامت بسى بزرگتر و شأنش عظیم تر و مکانش عالى تر و عمقش ژرف تر از آن است که مردم با عقول خود بدان رسند، یا با آراى خود آن را درک کنند و یا به میل و اختیار خود امامى را انتخاب کنند; زیرا منصب امامت مقام شامخى است که خداوند عزوجل آن را پس از نبوت و خلت در مرحله سوم به حضرت ابراهیم(ع) اختصاص داد و فضیلتى است که او را بدان مشرف نمود و نامش را بلند گردانید، آنجا که مى فرماید:

انى جاعلک للناس اماما و قال و من ذریتى قال لا ینال عهدى الظالمین(); من ترا براى مردم امام و پیشوا قرار دادم. ابراهیم گفت: از فرزندان من هم امام مى شوند خداوند فرمود: عهد و پیمان من به ستمکاران نمى رسد (از فرزندان تو آنهایى که ستمکار باشند لایق امامت نیستند).

پس این آیه تصدى مقام امامت را براى ستمکاران و ظالمان تا روز قیامت باطل نمود و آن را در میان برگزیدگان و پاکان نهاد. سپس خداوند ابراهیم را گرامى داشت و امامت را در اولاد پاک و برگیزده او قرار داد و فرمود:

ووهبنا له اسحق و یعقوب نافلة کلاً جعلنا صالحین و جلعنا هم ائمة یهدون بأمرنا و اوحینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصلواة و ایتاء الزکوة و کانوا لنا عابدین;() و اسحاق و سپس یعقوب را به او بخشیدیم و همه را صالح و شایسته نمودیم و آنها را امامانى قرار دادیم که به امر ما رهبرى کنند و انجام کارهاى نیک و همچنین خواندن نماز و دادن زکات را بدان ها وحى کردیم و آنان را از پرستش کنندگان ما بودند.

بنابر این امامت همیشه در فرزندان (پاک و برگزیده) او بود تا این که خداى تعالى آن را به پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) ارث داد و فرمود:

ان اولى الناس بابراهیم اتبعوا و هذا النبى و الذین آمنوا و الله ولى المؤمنین ()

همانا سزاوارترین و نزدیکترین مردم به ابراهیم کسانى هستند که از او پیروى کرده و به این پیامبر ایمان آورده و از او پیروى کنند و خدا ولى مؤمنان است.


نوشته های دیگران ()

84/9/22 :: 5:36 عصر


پس امامت مخصوص آن حضرت بود و او به دستور خداى تعالى آن را به عهده على(علیه السلام) گذاشت و سپس در میان فرزندان برگزیده او که خداوند به آنان علم و ایمان داده است جارى گشت....

سپس امام رضا فرمود: امامت زمام دین و مایه نظام مسلمین و موجب صلاح دنیا و عزت مؤمنان است. امامت ریشه نمو کننده اسلام و شاخه بلند آن است. امام حلال و حرام خدا را مى داند و در اجراى حدود اهلى قیام مى کند و از حریم دین دفاع مى کند و مردم را با حکمت و پند و موعظه نیکو و برهان قاطع به راه پروردگار دعوت مى نماید.

امام مانند خورشید طالع و درخشانى است که نورش گیتى را فرا گیرد و افقى است که دستها و دیدگان بدان نرسد. امام امین خدا در میان خلقش و حجت  او است بر بندگانش و جانشین او است و مردم را به سوى خدا دعوت مى کند. امام یگانه روزگار خویش است.

کسى با او همطراز نباشد و هیچ دانشمندى با او برابرى نکنند....

پس کیست که بتواند به مقام معرفت امام برسد و یا امکان اختیار و انتخاب امام را داشته باشد؟ آیا گمان مى کنند که امام را در غیر خاندان رسالت مى توان پیدا کرد؟ به خدا که خودشان را گول زده اند و بیهوده اى را آرزو کرده اند و از نردبان لغزنده اى بالا رفته اند.

سپس امام(ع) به استناد به آیات قرآن کریم به این مطلب اشاره مى کند که بعد از آنکه پیامبر کسى را به عنوان امام معرفى کرد، طبق نص صریح قرآن، کسى را نرسد که با آن به مخالفت برخیزد.()

و ما کان لمؤمن و لا مؤمنة اذا قضى الله و رسوله امراً ان یکون لهم الخیرة من امرهم.

على بن موسى الرضا فرمود: ایمان بر چهار رکن استوار است: توکل بر خدا، رضا به قضاء الله، تسلیم امر و فرمان خدا و واگذارى کارها به خدا.

سپس فرمود بنده صالح گفت: افوض امر الى الله. وامى گذارم کارم را به خدا، پس خداى تعالى او را از مکر مکاران حفظ کرد.

 




- کافى، باب المؤمن و علاماته، روایت 39.

- بحار الانوار، ج 3، ص 261 روایت 11.

-بحار الانوار، ج 3، ص 7 روایت 16.

- بقره / 124.

- انبیاء / 73 ـ 72.

- آل عمران / 68.

- احزاب / 36.

1 ـ اصول کافى، کتاب الحجة، باب نادر جامع فى فضل الامام و صفاته. و فضل الله کمپانى، حضرت رضا، ص 45 ـ 36.


نوشته های دیگران ()

84/9/22 :: 2:23 صبح

 




     

 

سخنان معصومان

نماز وسیله تقرب

رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم:

«ما من صلاة یحضر وقتها الا نادى ملک بین یدى الناس ایها الناس قوموا الى نیرانکم التی اوقدتموها على ظهورکم فاطفئوها بصلاتکم‏» (1)

وقت هر نمازى که فرا مى‏رسد فرشته‏اى به مردم مى‏گوید: اى مردم! برخیزید آن آتشهایى که پشت‏سر خود روشن کرده‏اید با نماز خاموش کنید .

رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم:

«ظهورکم ثقیلة من اوزارکم فخففوا عنها بطول سجودکم‏» (2)

پشتهاى شما از بار گناه سنگین شده است، آن‏ها را با سجده‏هاى طولانى سبک کنید .

رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم:

«واعلموا ان الله تعالى اقسم بعزته ان لا یعذب المصلین والساجدین و لا یروعهم بالنار یوم یقوم الناس لرب العالمین‏» (3)

خداى سبحان به عزت خویش قسم یاد کرده که نمازگزاران و سجده‏کنندگان را به آتش نسوزاند و آنان را نترساند، روزى که همه گرفتار ترسند نمازگزاران و اهل سجده نمى‏ترسند . زیرا صداى آتش جهنم را نمى‏شنوند .

على علیه السلام :

«المنتظر وقت الصلوة بعد الصلوة من زوار الله عزوجل، و حق على الله تعالى ان یکرم زائره و ان یعطیه مما سئل‏» (4)

کسى که پس از نمازى به انتظار وقت نماز دیگر بنشیند، زوار خدا محسوب شود و بر خدا لازم است که زوارش را احترام کند و حاجتش را برآورد .

على علیه السلام :

«تکاسل المرء فی الصلوة من ضعف الایمان‏» (5)

کسالت و بى‏حالى در نماز از ضعف ایمان است .

على علیه السلام :

«نور قلبک بالصلوة فی الظلم‏» (6)

دل را با نماز در تاریکى روشن کن .

على علیه السلام :

«نور المؤمن من قیام اللیل‏» (7)

نور مؤمن از نماز شب است .

على علیه السلام :

«اختبروا شیعتی بخصلتین فان کانتا فیهم فهم شیعتی، محافظتهم على اوقات الصلوة و مواساتهم مع اخوانهم المؤمنین بالمال، فان لم یکونا اعزب ثم اعزب‏» (8)

نشانه شیعه دو چیز است که به آنها آزمایش شود: مراقبت از وقت نماز [که از اول وقت تاخیر نیفتد] و در میان نهادن مال با برادران ایمانى، اگر این دو خصلت در کسى نبود از او بگریز، باز هم از او بگریز .

على علیه السلام :

«و لا یقومن احدکم فی الصلوة متکاسلا و لا ناعسا» (9)

با کسالت و چرت به نماز نایستید .

على علیه السلام :

«و لایفکرن فی نفسه فانه بین یدی ربه عزوجل و انما للعبد من صلوته ما اقبل علیه منها بقلبه‏» (10)

در نماز به فکر خود نباشید که بنده در آن حال برابر خداى عزوجل ایستاده و سهم او از نماز مقدارى است که حضور قلب دارد .

على علیه السلام :

«الصلوة قربان کل تقی‏» (11)

نماز مایه تقرب پرهیزکاران است .

على علیه السلام :

«لیس عمل احب الى الله عزوجل من الصلوة، فلایشغلنکم عن اوقاتها شى‏ء عن امور الدنیا، فان الله عزوجل ذم اقواما فقال: الذینهم عن صلوتهم ساهون یعنى انهم غافلون استهانوا باوقاتها» (12)

هیچ کارى نزد خدا محبوب‏تر از نماز نیست، هیچ کار دنیا شما را از نماز به وقت‏باز ندارد که خداوند گروهى را مذمت کرده که از نماز سهو مى‏کنند، یعنى غافل مى‏شوند و وقت نماز را سبک مى‏گیرند .

على علیه السلام :

«من اتى الصلوة عارفا بحقها غفر الله له‏» (13)

هر که نماز بخواند و حق او را بشناسد خدا وى را بیامرزد

 

کلام امیر (علیه السلام) :

مَن قَرَعَ بابَ اللهِ فُتِحَ لَهُ.

     هر که در خانه خدا را بزند، در به رویش باز شود. (هر که خدا را بخواند، اجابتش می کند)

  Whoever knocks at the door of God, it will be opened to him. 

               غرر الحکم و دررالکلم


نوشته های دیگران ()
<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ


منوى اصلى

خانه v
شناسنامه v
پارسی بلاگv
پست الکترونیک v
 RSS  v

درباره خودم

لوگوى وبلاگ

موفقیت = توکل بر خدا و تلاش

اوقات شرعی

اشتراک در خبرنامه

 

template designed by Rofouzeh